Our First Baby:

Lilypie First Birthday tickers

My birthday:

My hubby birthday:

How long we have been married:

  • Daisypath Anniversary tickers

Monday, November 5, 2012

Unique

sdg asyik mengulit rencana2 fb, menyusur dan menyelinap di perbincangan2 pages yang tercipta atas topik2 baik yang hebat mahu pun yang bodoh2--
aku terserempak dengan satu page di mana para ibu bapa berbual tentang pencapaian anak.

aku suka page2 yang tidak private.
sbb aku suka pasang mata dan telinga--
...
tengok dan bikin observasi pada bagaimana manusia dewasa ini berfikir.

hehe.
you'd be SURPRISED with what you find.
segala ekstrim ada.
hujah paling bodoh, hujah paling magnificent, hujah paling osstat pesbuk, hujah paling islamik, hujah paling horrific.

semua ada.

tapi yang menarik perhatian aku adalah komen2 dan perbincangan para ibu dan bapa tentang anak2 mereka yang masih belum melakukan apa yang sepatutnya berdasarkan carta pencapaian standard dunia.

"anak saya umur sekian2 masih belum sekian2"
"tumpang tanya, kenapa anak saya masih tak mahu sekian2, sdgkan kazen dia sudah sekian2?"
"oh no mommiesssss, baby saya still tak mau sekian2... waiii?"

honestly.
aku faham perkataan 'concern'.
believe you me-- I UNDERSTAND.

juna sepatutnya dah bergolek dan menyarap.
tapi haram.
xde kilas2 pun tanda dia mau.

maka of course.
aku faham perkataan 'concern'.
cuma aku pilih untuk tak merasanya.

MUNGKIN kerana aku pernah merasa apa yang aku pernah rasa-- kerana itu aku tak peduli milestone itu semua.
having your child, risked to face death,
MAY make you appreciate life MORE than anything else.

bagi aku,
selagi dia masih bernafas, tersenyum dan hidup--
itu sudah cukup.

aku tak boleh cakap banyak2 tentang ini.
sebab aku pasti ramai yang akan marah.
apa pun, maafkan aku.

tapi aku PERLU buka mata2 kita.

all babies are unique.
they all are.
they are miracles worth seeing.

so PLEASE dear parents,
dont be the FIRST jerk in your childrens' lives to judge them. let them take own sweet time. STOP COMPARING your children. raising children is NEVER a competition.

sedih.
kesian.

you judge EVERY step they take.
when they love you for EVERYTHING you are.

No comments:

Post a Comment